tisdag 1 maj 2012

Det finns utställningsfolk...

...och Utställningsfolk!.
Fick höra av H som hade varit ute med vovvarna och träffat på en kvinna som också hade rottis och höll på med utställning. Hon var väldigt engagerad i att ställa ut och frågade lite om Zelma. När hon fick höra att hon inte hade papper på mammans sida blev hon helt plötsligt en blandras och sa även att dom "blandraser" hade så mycket inavel. Detta får mig att bara sucka och skaka på huvudet för man kan nämligen hitta i dom flesta fall på "renrasiga" hundar en så kallad röd tråd vilket visar att det är in viss procent (inte så hög) inavel bland dom "renrasiga". Jag kan inte annat än att skratta åt dom som ska vara så extrema att dom måste direkt hitta på fel på sådana hundar som inte är registrerade i skk. Säga att det bara är "dåliga" eller hundar med massor av inavel. Eller vissa som säger att dom som har fött upp valparna inte kollar upp föräldrarna så att dom är ok i kropp och psyke. Det kan jag då säga att min uppfödare visste precis vad hanen var för någon och att han var mentalt stabil och inte hade några sjukdomar/problem.
Jag är inte helt för blandraser,att man bara kan blanda hur som helst, men jag har inget emot ifall någon köper en. Keyla är ju nämligen en blandis men jag har henne bara för att hon är en omplacering och jag tycker inte om att man ska avliva valpar bara för att man inte kan ta hand om dom ordentligt.
Som jag sa tidigare så finns det utställningsfolk och Utställningsfolk!
Jag låter dom extrema vara i sin egna lilla bubbla om dom bara låter bli att klampa över som dom ibland gör eftersom att dom tror att dom vet bäst, för så är det inte alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar